Keskustelut Forums Miesten syövät Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne Vastaa viestiketjuun: Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne

#31211
ELehtis
Osallistuja

Hei taas!

Päivitystä tilanteeseeni… Syyskuun viimeisenä päivänä kävin Hämeenlinnassa ensimmäisessä jälkitarkastuksessa kuulemassa, että PSA oli alle mittausrajan, virtsan kulku moitteetonta ja rakko tyhjä sen jälkeen. Eturauhassyöpä näyttää siis olevan onnistuneesti poistettu ja vahvistusta tälle menen hakemaan sitten seuraavassa jälkitarkastuksessa n. 3 kk:n kuluttua vuoden vaihteessa.

Kirurgin kanssa jutellessa tuli selväksi, että olen itse asiassa tuplasti onnekas syöpäni hoitoon liittyen. Ensinnäkin siksi, että keskiaggresiiviseksi ja rajalliseksi alunperin diagnosoitu syöpä päätettiin leikata osin omastakin toiveesta. Patologin lausunnon mukaan syöpä olikin sitten oikein ärhäkkää sorttia, hengenvaarallinen ja kurkkimassa kapselin ulkopuolella. Muut hoitomuodot leikkauksen sijaan olisivat jättäneet tulevaisuuteen huomattavan paljon epävarmuutta.

Toisen kerran onnekas olen siksi, että leikkaus suoritettiin ilman kuvantamista, koska syövän piti olla rajallinen ja pieni, mutta leikkauksen jälkeen patologin mukaan tervettä kudosta siinä kiukkuisimmalla kohdalla oli vain 0,3 mm… huonommalla tuurilla leikkuri kirurgin sormien sopivasti värähtäessä olisi voinut mennä läpi syöpäkasvuston ja syöpäsoluja olisi jäänyt muhiman kudoksiin. Hyvä näin.

Virtsan karkailukin alkaa olla jo siedettävällä tasolla ja olen palautunut toimistotöihin. Uskallanpa lähteä jo kokousreissullekin Kööpenhaminaan alkavalla viikolla. Suojuksia tarvitaan edelleen pari päivässä, kun hissuksiin liikehdin, mutta rakko tyhjänä lenkille lähtö valuttaa vielä reilummin. Eiköhän tämä tästä vielä kohene lähelle normaalia talven aikana. Sukupuolielämääkin on jo kokeiltu, mutta sen kanssa entiselleen pääsemisessä taitaa vielä pidempi aika kulua.