Keskustelut Forums Naisten syövät Kohturungon syöpä Vastaa viestiketjuun: Kohturungon syöpä

#34001
Karo2623
Osallistuja

Hei!
Sain myös saman tuomion lokakuussa. Olen jo menopaussin ohittanut ja oireet olivat heikko verenvuoto parina päivänä. Tilasin kuitenkin ajan gynelle ja hänen ilmeensä kertoi kyllä että jostain vakavammasta on kyse. No soitto tuli sitten viikon päästä että kohtusyövästä on kyse. Siitä sitten magneettikuviin, röntgeniin, labroihin jne. ja leikkaus oli jo 3 viikon kuluttua tuloksista. Leikkaus tehtiin tähystyksenä ja lukuunottamatta eka yötä toipuminen meni uskomattoman hyvin. Heti seuraavana aamuna jaloille ja pieniä lenkkejä. Illalla otin vahvoja särkylääkkeitä joiden avulla nukuin jopa 12 tuntia. Viikon päästä kävelin jo muutaman kilsan mutta leväten aina välillä. Särkylääkkeitä vähensin viikon päästä. Töihin pystyin menemään jo 2 viikkoa leikkauksesta. Kävi jo mielessä että tässäkö tämä? No ei sentään niin helpolla päästy. Patologin tutkittua poistetun kohdun ja munasarjat sieltä löytyi munasarjasta n sentin mittainen syöpäkasvain. Nyt sitten 6 x sytostaattihoidot ja sädehoitoa päälle. Viikon päästä ensimmäinen hoitokerta ja sitten näkee mitä se tuo tullessaan. Peruukki on haettu valmiiksi ja pahoinvointilääkkeet noudettava ennen hoitoja kotiin odottamaan.
Minun tilanteeni on siinä mielessä helpompi että lapset ovat jo aikuisia eikä kohdun ja munasarjojen poistolla ole niin väliä. Aivan toinen asia on nuoremmat ja vielä perheen perustamista tm. suunnittelevat. Heille tämä on paljon järkyttävämpi asia.
Mikäli joudut leikkaukseen niin mene sinne rauhallisin mielin. Syöpää hoitaneista lääkäreistä, leikkaussalin hoitajista ja erityisesti sairaanhoitajista minulla ei ole muuta kuin hyvää kerrottavaa. Tuli olo että olen hyvissä ja osaavissa käsissä. Kohtusyövässähän kohdun ja munasarjojen sekä imusolmukkeiden poisto on aina tehtävä.
Syöpähän itse ei aiheuta kipua näin alkuvaiheessa joten voisiko tuo sinun kipu johtua siitä kasvaimen poistosta?
Tsemppiä sinulle ja luota siihen että Suomessa syövän hoito on maailmanlaajuisesti korkealla tasolla. Ja kerro kuulumisia!