Keskustelut Forums Miesten syövät Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne Vastaa viestiketjuun: Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne

#38081
adminjoni
Avainmestari

Erilaisia nuo menettelyt näyttää olevan. Omassa tapauksessani ”lopputarkastus” oli muistaakseni noin vuosi sädetyksen päättymisen jälkeen. Sitä ennen taisi olla yksi kontrolli. Siinä lopputarkastuksessani lekuri totesi, että toivottavasti ei tavata enää, johon minä, että samoin. Saatteeksi sain epikriisin, jonka viimeinen lause meni jotenkin niin, että ”perusterveydenhoitoa pyydetään kunnioittaen ottamaan tästä potilaasta PSA-koe ½ vuoden välein 5 vuoden ajan”.

Menin sitten tämän lapun kanssa jossain vaiheessa terveyskeskukseen ja pyysin terkkarin lekuria laittamaan kestopyynnön tästä PSA-kokeesta eli 10 peräkkäistä koetta. Lääkäri itse tuli hoitajan luo toimistoon ja sanoi, että laitat 10 PSA-näytteenottoa. Ja kun hoitaja ei tietenkään osannut laittaa niin monta, koska yleensä laitetaan vain yksi, niin yleiseksi hulabalooksihan se hetkeksi meni, mutta lopputulos oli, että homma onnistui. Vielä toinen hulabaloo, niin sain systeemin toimimaan siten, ettei tulosta tarvitse käydä hakemassa terveyskeskuksen tädiltä, vaan se tulee suoraan Hyvikseen. Kun sitten nuo 10 PSA-koetta oli käytetty, niin hoitoarvion täti laittoikin ihan omasta harkinnastaan minulle uuden kokeen ja näin taidetaan jatkaa. Itse joudun aina arvioimaan, joko vuosi on mennyt ja soittamaan tätiltä uuden PSA-koepyynnön ja labra-ajan. Jatkan näin toimintaa, ilman lääkärien valvovaa silmää, siihen saakka kunnes PSA on noin 4. Sitten alan vaivata viisaampia. Viiteen vuoteen en ole ER-syövästä maininnut lääkäreille mitään, mutta onhan joku heistä sentään sen papereista löytänyt ja tokaissut, että ”sekin vielä”. Johon minä tietenkin, että ”niinpä”.

Joo, sinulla on vielä tuo lopputarkastusvaihe menossa, joten kannattaa huolehtia, että tarpeellisen hoidon saa. Jos nyt kuitenkin on kyseessä vain pelkkä lähete PSA-kokeeseen, niin en ainakaan minä ole koskaan siitä kirjettä kotiin saanut. Se lähete menee suoraan ylilääkäriltä sinne ”verinäytteidenottolabraan” odottamaan, että potilas soittaa ja varaa ajan kokeeseen.