Keskustelut Forums Naisten syövät Munasarjasyöpä Vastaa viestiketjuun: Munasarjasyöpä

#40131
Jenni
Osallistuja

Hei! Täällä uusi foorumilainen etsiskelee kohtalotovereita ja vertaistukea. Minulta löytyi kuukausi sitten papillaarimainen kysta oikeasta munasarjasta kierukan asennuksen yhteydessä. Sain lähetteen sairaalaan naistentautien polille ja tuo käynti oli toissapäivänä. Ultrassa näkyi sama ”köntti”, ei ollut kokonsa puolesta muuttunut miksikään. Enää siitä ei puhuttu kystana, vaan ultraamisen jälkeen gyne sanoi, että valitettavasti täytyy sanoa, että se vaikuttaa pahanlaatuiselta kasvaimelta. ”Tehdään leikkaus, jossa poistetaan molemmat munasarjat ja kohtu.”

Meinasin tipahtaa tuolilta. Ensimmäiseksi mietin, että syövästäkö se puhuu jollain piilotermeillä, ja seuraavaksi totesin, että menköön vaan kaikki alakerrasta, mulla on onneksi kaksi lasta eikä siinä mielessä mitään menetettävää leikkauksen takia.

Mutta siis minä, terve ihminen!! Ei mitään oireita tai vaivoja. Viikko sitten makasin Thaimaassa altaan reunalla bikineissä ja join mojitoa. Voin paremmin kuin koskaan, ja nyt se sanoo, että ei sitä tähystämällä voi tehdä, vaan se on ihan kunnon leikkaus. En ole koskaan ollut sairaalassa muuta kuin synnyttämässä. Minua ei ole koskaan leikattu eikä nukutettu. Minulta ei saa edes verenpainetta kunnolla mitattua, koska stressaan kaikenlaisia tutkimuksia.

Jumppaan, lenkkeilen ja olen aina ollut normaalipainoinen, hoikahko. Yhtäkkiä mieheni murtuu ja itkee, että en kestä ajatella, jos sua ei enää olisi. En voi alkaa ajatella sitä itse tai en kestä. Otan tieteellisen näkökulman ja lohdutan kaikkia.

Huomenna on ylävatsan ultra. Ensi viikolla pitäisi tulla aika kätilöopistolle. En osaa keskittyä normaaliin arkeen eikä tänään tunnu olevan yhtään ruokahalua.

Ketä teitä muita on? Missä tilanteessa olette? Mitä just nyt kuuluu ja mitkä fiilikset?