Keskustelut Forums Naisten syövät Munasarjasyöpä Vastaa viestiketjuun: Munasarjasyöpä

#40581
marjattakaija
Osallistuja

Hei kaikki. Menin viime heinäkuussa tavalliseen kontrolliin gynekologille. Tutkimuksen perusteella lääkäri kirjoitti kiireellisen lähetteen Taysiin. Tämä tapahtui keskiviikkona. Perjantaina gynen polilta soitettiin, että minulle oli varattu tutkimusaika viikon kuluttua. Tästä pyörähti käyntiin varsinainen ruletti. Syöpämarkkeri Ca 12-5 huiteli yli kuudessasadassa. Tietokonetomografian perusteella minut ensin tähystettiin (laajalle levinnyt gynekologinen syöpä), sitten annettiin kolme sytostaattihoitoa kolmen viikon välein. Lokakuussa tehtiin suuri leikkaus, missä otettiin pois niin paljon kuin mahdollista. Tämän jälkeen tuli taas kolmen kerran sytostaattihoitojakso. Sivuvaikutukset olivat mittavat: tukka ja kaikki karvoitus lähti, jalkapohjiin tuli puutumisoireita, suussa oli kaamea maku monen viikon ajan, jolloin kaikki maistui metallille. Paljon muita oheistuotteita ilmestyi matkan varrella: tolkutonta väsymystä, epätoivoa, haluttomuutta, ummetusta, muistin heikkenemistä, käsialan katoamista, kynsien lähtöä ja monenmoista. Hoidot päättyivät tammikuussa. Sanotaan, että jos syöpä ei tapa, hoidon sivuvaikutukset sen tekevät, ovat ne sen verran raskaita.

Nyt on menossa hoidoton jakso. Kontrollit kolmen kuukauden välein jatkuvat toistaiseksi. Kuntoni on noussut hyvin, tosin olen tehnyt sen eteen paljon hommia. Itseä käskettiin tarkkailla, kipuja, turvotuksia, patteja jne. Tässä tilanteessa ei mielikuvituksella ole rajoja. On vaikea tietää minkälainen kipu on se tärkeä kipu, koska ennen diagnoosia minulla ei ollut minkäänlaisia kipuja. Tilanteeni on vähän sellaista löysässä hirressä olemista.

Minulle sanottiin aluksi, että kolme neljästä tämänlaatuisesta syövästä uusii vuoden sisällä. Elän kuitenkin nyt täysipainoista elämää. En pohdi joka päivä tulevaisuutta. Olen saanut todella hyvää hoitoa ja todella nopeasti. Fiilikseni ovat positiiviset ja tukkani kasvaa. Seuraava kontrolli on heinäkuun alussa. Silloin taas jännittää.