Keskustelut Forums Naisten syövät RINTASYÖPÄ Vastaa viestiketjuun: RINTASYÖPÄ

#41431
Sandra
Osallistuja

Moi Triankeli!
Maanantain kontrollissa ei ollut enää nestettä, melkein viisi viikkoa siihen meni. 🙂 Huomenna eka käynti syöpäpoliklinikan puolella, siellä selviää jatkohoito. Täällä ainakin potilaalla on ”rintaryhmä”, johon kuuluu ainakin plastiikkakirurgi/kirurgi, erikoistuva lääkäri, onkologi, olikohan muita… Kun leikkaus ja siitä toipuminen on hoidettu kirurgien vetovastuulla, potilas siirtyy syöpälääkärille, joka päättää jatkohoidot. Minulla ohutneulanäytteestä jo todettiin patologinen imusolmuke, siksi varmaan heti oli selvää, että ”koko hoito” on tulossa.

Samalla syövällä voi olla monta eri hoitotapaa juurikin riippuen noista luokituksista ym. Itse sain ensimmäisellä käynnillä mukaan oppaan rintasyöpään sairastuneelle (syöpäsäätiön, oppaita saa myös tilattua näiltä sivuilta), josta löytyi perustietoa. Itse sitten googlettelin lisää. Välillä minulla oli kysymyslista seroomakontrolleissa mukana, kun en kaikkea ymmärtänyt. 😀

Tuo lobulaarinen syöpä on hieman herkempi leviämään toiseen rintaan kuin yleisin duktaalinen, mutta ei kovin merkittävästi. Se kertoo lähinnä missä kohden rauhasta/kudosta kasvain on. Koon mukaan tuo kasvaimesi on T2-luokkaa, kuten minullakin(T1-T3), jos sitä on imusolmukkeissa, niin siitä tulee merkintä N1. Gradus III on se ärhäkin (Gradus 1-3) eli erilaistunein alkuperäisestä kudoksesta, mutta eipä hätää, er- ja pr- eli hormonipositiiviseen kasvaimeen on sytojen lisäksi suoraan kasvainsoluihin vaikuttavia täsmälääkkeitä. Samoin tuo on hyvä, jos KI on matala, se kertoo jakaantuvien solujen osuudesta. Minulla oli muuten samat, mutta jakautuvien solujen osuus oli 70% eli aika korkea, onneksi vain kahdessa imusolmukkeessa oli syöpäsoluja. Mutta huomennahan tuo minulle selviää, mitä jatkossa seuraa…

Toivottavasti tämä avasi vähän saamiasi tietoja. Korjatkaa kokeneemmat palstalaiset, jos olen jotain tietoa tulkinnut väärin! 😀 Kysymyslista lääkärillä käydessä on itselleni ollut hyvä apu, eihän niitä päässä pyöriviä asioita muista muuten kysyä. Lääkäri voi tietysti olla toista mieltä. 😉

Aurinkoisia päiviä ja kesää kohti! 🙂