Keskustelut Forums Miesten syövät PSA kohonnut Vastaa viestiketjuun: PSA kohonnut

#44864
terjau
Osallistuja

Moi,

magneettikuvaus 19.12.2016 ja lääkärin diagnoosi 22.12 jossa totesi että ei syöpää, kuvat puhtaat.
Ei tehdä uutta biopsiaa koska ei mitään syytä siihen. Ja ”erikoismaininta” että uusi PSA arvo mittaus
vasta vuoden päästä ettei ylidiagnosoida tätä.

Mitä minä sitten pelkäsin vaikka PSA ei kauhean korkea ollutkaan ?
Sitä että ei ole tietoa ja osaamista tästä aiheesta ja mun ekassa ja toistaiseksi viimeisessä
biopsiassa luki näin:

1 Prostata: oikea lohko: Atypia epithelialis, katso lausunto
2 prostata: vasen lohko: Ei kasvainkudosta

Näytteinä 1 ja 2 oli yhteensä 12 edustavaa biopsiaa prostatan oikeasta ja vasemmasta lohkosta. Yhdessä
oikean lohkon biopsiassa on hyvin pieni atyyppinen fokus, jossa benignien rauhasten lomassa on
muutamia pieniä, lievästi atyyppisiä rauhasia. Muuten biobsioissa näkyy runsaasti rauhasatrofiaa.
Mainittavaa tulehdista ei tule esiin. Löydöksenä hyvin pieni atyyppinen fokus, josta tehdään
varmistavat immunovärjäykset.

Lisälausunto:
Blokista 1C tehtiin immunovärjäykset. Niissä atyyppinnen fokus on leikkaantunut pois.
Immunovärjäyksissä näkyy AMARCR- positiivisuutta, mutta myös basaalimarkkerit ovat valtaosassa rauhasista positiviisia ja varmuudella löytyy vain neljä rauhasta, joissa basaalisolumarkkerit puuttuvat. Fokus on niin niukka, että karsinoomadiagnoosia ei voida asettaa. Löydökseksi jää pieni atyyppinen fokus, jonka malignia luonnetta ei voida vahvistaa immunovärjäyksin.

EN ymmärrä tästä tietenkään yhtään mitään, mutta TAYSin urologin mukaan 53 vuotiaalle tämmönen on kuulemma ”normaalia”
ja ei tarkoita että ERS on tulossa/ei ole tulossa.

No kai mää sitten uskon häntä !

Varmaan tätä palstaa lukee moni muukin minun tilanteessa oleva mies joka näyttää vähän panikoineen turhasta (toivottavasti) jos PSA on vähän koholla.

kiitos jyrkiap, huugo, watson ja karix kommenteista !

Hyvää Joulua ja Uutta vuotta kaikille 🙂