Keskustelut Forums Miesten syövät PSA kohonnut Vastaa viestiketjuun: PSA kohonnut

#44964
huugo
Osallistuja

Hei terjau,
lääkärin suositus sinulle seurata PSA:ta vuoden päästä uudestaan kuulostaa oikealta. Itselläni mitattiin 51 vuotiaana psa 3,2 jota työterveyslääkäri piti normaalina ikään nähden. Hänestä ERS oli vanhempien miesten ”ongelma”. No minulla vierähti seuraava mittaus vasta 7 vuottta myöhemmäksi jolloin psa olikin jo 7,4 . Työterveyslääkäri passitti tarkempaan syyniin erikoislääkärille ja eturauhasesta otettiiin biopsiat. Syöpää ei löytynyt. Erikoislääkäri totesikin, että joskus kun kasvain on pieni, on siihen osuminen neuloilla kuin hakisi neulaa heinäkasasta. Minulla ei tärpännyt näytteenotto toisellakaan kertaa puolta vuotta myöhemmin mutta kolmannella näyttöönottokerralla osui ja kasvain löytyi. Minulla ei PSA arvot laskeneet missään vaiheessa. Vapaa PSA sensijaan laski ollen pienimmillään 8 %.

Hyvällä omalla tunnolla voit nyt unohtaa nämä ongelmat vähäksi aikaa ja nauttia elämästä. Toivottavasti tilanne pysyy hyvänä jatkossakin.
Hyvää Uutta vuotta kaikille.