Keskustelut Forums Syöpähoidot ja seuranta Haimasyöpä Vastaa viestiketjuun: Haimasyöpä

#46674
Matti L.
Osallistuja

Hei. Olen 57vuotias mies, jolle tehtiin 2009 Meilahdessa whipplen leikkaus. Sen jälkeen oli 6kk sytostaatti hoitoa Gemsitabiinilla, josta ei suurempia haittoja tullut, kuin että jonkun kerran oli oksentelua. Haimasta poistettiin leikkauksessa puolet ja kasvain oli pahalaatuinen. Syöpä ei onneksi ollut levinnyt mihinkään, muuten en olisi tässä tilastojen mukaan. Leikkauksen jälkeen olen lopettanut sokerin käytön ja siirtynyt makeutusaineisiin ja rasvojen käytön olen pienentänyt minimiin. Verensokeria olen seurannut välillä omalla mittarillani, se tahtoo heilahdella aika paljon syömisen jälkeen. Ruokailun jälkeen väsyttää ja se johtuu siitä, että ruoka ei enää jää mahalaukkuun, vaan se pääsee esteettä hulahtamaan suoraan suolistoon. Joinakin öinä olen herännyt käsien tärinään ja mittari on näyttänyt 3,0 . Kävin terkkarissa sokerirasituskokeessa, josta tuli arvoksi myös 3,0 , haima toimii siis vähän turhankin tehokkaasti. Suoleen joka on liitetty haimaan, kertyy ruokaa tukkeeksi ja se ilmeisesti välillä minulla tulehtuu ja nostaa korkean kuumeen päiväksi. Tällaista kuumeilua on ollut kerran pari kuukaudessa, mutta se ei ole kestänyt yli vuorokautta. Nivelet ovat vaan kiipeinä kuumeen jälkeen.