Keskustelut Forums Miesten syövät ERS kokemukset matkan varrelta Vastaa viestiketjuun: ERS kokemukset matkan varrelta

#46854
Kaapo
Osallistuja

Terve Eegon1950,

Ei tuo puoli vuotta ole vielä mikään hälyyttävä aika karkailun suhteen varsinkin jos sitä tapahtuu lomareissuilla. Minulla leikkaus oli 9 kuukautta sitten
ja alkukuivuminen alkoi jonkin verran ehkä noin 4 kk:n kuluttua leikkauksesta. Muistaakseni meni ensin monta kuukautta, että opin tekemään
harjoituksiakaan oikein.

En tosin ole oikein ihan varma vieläkään siitä, mikä olisi oikea menetelmä. Jossain sanottiin, että sellaista harjoitusta, missä lihasta
harjoitetaan samalla tavalla kuin silloin kun virtsantulo pysäytetään, ei saisi tehdä useampaan kertaan peräkkäin. Eikä missään nimessä silloin kun
katetri on vielä paikallaan. Kun tein tuollaisia harjoitteita, sain aina ruokalusikallisen lirahtamaan housuihin tai vaippoihin. Leikkauksen tehnyt urologi kehottikin tekemään
vain peräaukon supistusharjoituksia.

Nykyään pysyn melko hyvin kuivana lämpöisessä ja kotioloissa. Mutta kun menen ulos kävelemään tai vaikka kauppareissulle, on pakko laittaa suojat päälle. Jotenkin joko kylmä tai ylimääräinen liike aiheutta helposti pidätyskyvyn heikentymistä.

Ja varsinkin lomareissuista puheenollen minulla ainakin alkoholi aiheuttaa jo pienestäkin määrästä aina pakollista lirausta. Siihen ei tarvita muuta kuin muutama lasi viiniä
tai olutta, niin jotain heti herpaantuu. Siinä nähdään käytännössä alkoholin rentouttava vaikutus, tosin vähän negatiivisessä mielessä 🙁

Eräs kirurgi (ei urologi) totesi, että on ihmeellistä miten luonto parantaa, kun oli puhe ESR:stä ja sen jälkeisistä virtsavaivoista. En tullut tarkemmin siinä tilanteessa kysyneeksi, tarkoittiko hän sitä, että rakon pidätyskyky paranee ilman harjoituksiakin vai oliko hän muuten vaan uskovainen. Jotenkin jäi mieleen, että hänen näkemyksensä mukaan pidätyskyky paranee automaattisesti ilman mitään harjoitteitakin.

Olen kaikenlaisia ohjeita hakenut netistä, mutta mitään kovin uutta tai mullistavaa en ole löytänyt.
Telkkarissa oli äskettäin Kiminkisen kaveri, joka suositteli seuraavan linkin mukaisia harjoituksia: http://www.iltalehti.fi/terveys/201701122200052806_tr.shtml

Olipa niin tai näin, niin itse teen vieläkin ahkerasti lharjoituksia ja odottelen, että kesällä ei enää tarvitse huolehtia varavaipoistakaan.