Keskustelut Forums Miesten syövät Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne Vastaa viestiketjuun: Eturauhassyöpä ja sen hoitokokemukset – Tapaus Lehtorinne

#47534
junantuoma
Osallistuja

Luin tätä tapausta miettiessäni leikkaus vai sädehoito. Huolestuin kovasti siitä, että kuinka hankala ja kuinka pitkä vaippakausi tulee olemaan. Luultavasti ongelmattomista tapauksista kirjoitetaan vähemmän. Leikkausta odottaessani olisin niitäkin mielelläni lukenut. Niinpä tuumasin kirjoittaa omasta tapauksestani.

Syöpäni oli pieni, eturauhasen sisäinen, Gleason 7 (3 + 4). Veikkaan, että oli helppo leikattava. Leikattiin robotilla Peijaksessa 2.3.2017. Ennen katetrinpoistoa olin hankkinut vaippahousuja ja järeämpiä pikkuhoususuojia sekä suojannut sänkyni muovitetulla froteella. Vaippahousuja ja pikkuhoususuojia oli mukana myös katetrinpoistoreissulla. Ihmettelin kun hoitaja ei antanut minulle vaippahousuja, vaan pelkän housusuojan. Mutta se kyllä riitti hyvin. Alusta asti virtsa on pysynyt hyvin siellä missä pitääkin, mitä nyt tuolista noustessa joskus lusikallinen lirahtaa.

Nyt, vajaa 3 viikkoa leikkauksesta käytän päivisin pientä pikkuhoususuojaa ja se pysyy lähes kuivana. Öisin en käytä mitään suojaa ja muovifroteenkin olen poistanut, koska sängyssä ei missään vaiheessa ole lirahtanut yhtään. Vessassa kyllä tekee mieli käydä tavallista useammin.

Pitää vain muistaa kaksi asiaa:
– tuolista noustessa menetellään sillä tavalla kuin fysioterapeutti on neuvonut
– jos yhtään pissittää, ei kannata pieraista seisaaltaan.

Saatan tätä päivittää kunhan pääsen pikkuhoususuojista eroon (luulen niistä vielä eroon pääseväni).