Keskustelut Forums Miesten syövät Hemuulin ERS-tarina Vastaa viestiketjuun: Hemuulin ERS-tarina

#47654
hemuuli
Osallistuja

Ikävä kuulla Eegon1950 että sinulla ovat vuoto-ongelmat jatkuneet noin pitkään. Tuntuu olevan kovin yksilöllistä miten pitkään tuossa menee. Mitä olen kuullut niin normaali aika on kai 2-3 kuukautta. Samaan aikaan kun odotin leikkauksen alkamista TAYS:ssa siellä oli mies joka oli menossa leikkaukseen, jossa asennettiin panta virtsaputkeen ympärille ja kivespussin taakse jonkainen nappi, josta tuo panta avataan silloin kun käydään pissalla. Hänellä ei ollut pidätyskyky palautunut juuri ollenkaan vaikka leikkausesta oli mennyt jo vuosi.

Kaikenkaikkiaan tämä virtsanpidätysasia hoidetaan mielestäni aika huonosti. Tai ainakin minun kokemukseni ovat sellaiset. Mielestäni pitäisi päästä uroteraupeutille heti kun tieto leikkauksesta tulee. Hän antaisi ohjeet ja katsoisi, että harjoitteet tehdään oikein. Sitten noi kuukausi leikkauksen jälkeen olisi toinen tapaaminen uroterapeutin kanssa, jossa katsottaisiin onko asia edennyt ja mitä kannattaa tehdä, jotta saadaan edistystä aikaan. Itse on ole yhtään uroterapeuttia tavannut. Yritin sellaiselle päästä Kanta-Hämeen sairaalaan, mutta ei ole mitään mahdollisuuksia. Ehkä sitten voi saada ajan jos kolmen kuukauden päästä leikkauksesta ei ole mitään edistystä tapahtunut.

Itseäni helpotti jonkun verran kun sain parin viikon päästä leikkauksesta puhelimen päähän leikanneen lääkärin ja hän osasi kertoa mistä virtsanpidätysongelma oikein johtuu. Miehellähän on kaksi sulkijalihasta, ensimmäinen tahdosta riippumaton lihas on eturauhasen yhteydessä ja se siis menetetään leikkauksen yhteydessä. Toinen on eturauhasen alapuolella ja se on tahdosta riippuvainen. Nyt tämä alempi lihas joutuu yksin hoitamaan virtsanpidättämisen. Sille tulee paljon kovempi paine kuin aikaisemmin, koska siitä yläpuolelta nyt puuttuu yksi sulkijalihas ja eturauhanenkin on tuota virtsan painettä osaltaan estänyt. Tuon alemman jäljelle jääneen sulkijan pitää nyt kehittyä niin, että se pystyy sulkemaan tuon kovemman paineen. Itse olen ajatellut niin, että sulkijalihas kehittyy kun sille annetaan riittävästi työtä. Eli minun ymmärtääkseni kannattaa pitää rakossa niin paljon tavaraa, että lihakselle tulee painetta. Kotioloissa yritän lykätä vessakäyntejä mahdollisimman pitkään. Lantionpohjan lihasten vahvistaminen pitää rakkoa, sulkijalihasta ja muuta alavatsan tavaraa ryhdissä niin että sulkijanlihas pääsee toimimaan kunnolla. Noin siis minä olen asian ymmärtänyt.

Itseäni huolestuttaa se, että kävelylenkillä ei kovin paljon pysy sisällä. Nyt on muutaman kerran ollut sentään jotain pissattavaa lenkin jälkeen, mutta kyllä suurin osa tulee edelleen suojaan. Onko muilla samoja kokemuksia kävelystä? Ihan hissuttelu-kävely vaikka kauppareissulla onnistuu kohtuullisen hyvin, mutta tuollainen kuntokävely on toinen juttu.

Jyrkiap: Menitkö sädehoitoon heti leikkauksen jälkeen? Minulle urologi suositteli, että katsotaan se kolmen kuukauden kontrolli ja jos psa on siinä alle mitattavan arvon, niin sitten vaan seurataan kolmen kuukauden välin tilannetta. Jos on yli mitattavan niin sitten sädetetään. Mukava kuulla, että sädehoidosta ei tullut sinulle paljon haittavaikutuksia.