Keskustelut Forums Naisten syövät RINTASYÖPÄ Vastaa viestiketjuun: RINTASYÖPÄ

#49234
Hanne17
Osallistuja

Hei,
en malta olla kommentoimatta tänne sytostaattihoidoista, vaikka olen saanutkin omani suolistosyöpään. Kun ihmettelen, miten erilaista voi olla, kun teille ei sytojen sivuoireista juuri kerrottu. Minulla hoitojen alkaessa oli lääkärin lisäksi sairaanhoitajaköynti, jossa hän kävi tarkkaan läpi sivuoireita ja mitä niille voi tehdä. Pahoinvointi ha ripuli erityishuomiossa, niihin lääkkeet ja toimintaohjeet. Ja ohjeistus minne hakeutua ripulin, kuumeen tms takia, kaikki suullisesti + esitteet. Lisäksi vielä erikseen käynti tablettihoitajalla, siihen oli varattu kai 30-45 min. Jälleen kertoi ja kyseli. Ei todellakaan pelkkiä esitteitä. Ja kun oaino oli tippunut yhtäkkisesti paljon, niin järkkäsivät vuelä ravintoterapeutille, joka puhui ja keskusteli 40 minuuttia ruokavaliosta. Ja tiputusten yhteydessä hoitaja kyseli aina tarkkaan oireista, kun myrrkky aiheuttaa voimakasta kylmänarkuutta, kipua tiputuskädessä, neuropatiaa, jne. Yrittivät minimoida ja helpottaa näitä. Ja muistuttivat miten neuropatiaa pitää seurata ja siihen reagoida, jotta hoitoja voidaan säätää, jotta neuropatia ei jäisi pysyväksi. Onneksi näin, muistan eka hoidon aika shokkina, kun yöllä herätessä oli näköhäiriöitä ja muutenkin kroppa oli aivan vieras. Kaiken valistuksen ansiosta heti mm vaihdoin hammastahnan matalavaahtoiseen ja rasvasin käsiä ja jalkoja tosi tarkkaan, kun kuvaukset suun haavaumista yms pelottivat 🙂 Mutta todella vakavasti on minun hoitoketjuni asiaan siis suhtautunut ja halunnut kaikin konstein säästää minua niiltä. Ja mitä olen sivusta nähnyt muilla sama kohtelu. Tämä Meilahden syöpäklinikalla, olen erittäin tyytyväinen siellä saamaani hoitoon.