Keskustelut Forums Naisten syövät RINTASYÖPÄ Vastaa viestiketjuun: RINTASYÖPÄ

#54614
Myy79
Osallistuja

Hei Annu!

Itse sain sairaalasta kirjasen ”ohjeita sinulle joka saat syöpälääkehoitoa”, jossa käsiteltiin kaikki sytostaatien sivuvaikutukset. MInulle sanottiin sairaalassa, että älä lue sitä sanasta sanaan, koska olemme kaikki yksilöitä ja kaikille ei tule samoja oireita. Itse pidin tuota ohjetta hyvänä, koska jos liian tarkkaan lukee sivuvaikutuksista, niin tulee ahdistus. Toki lääkäri kertoi minulle omien sytostaattieni keskeisimmät sivuvaikutukset. Se minulle sanottiin varmasti, että kaikki karvat lähtevät koko kehosta ja se piti paikkansa. Samoin sanottiin neuropatiaoireista, että ne ovat yleisiä. MInulle sanottiin sairaalasta myös, että pienimmissäkin asioissa pitää kääntyä sairaalan puoleen, jos esimerkiksi tulee uusia oireita tai oireet pahenevat tms. TAYSissa sain kyllä aina puhelimeen jonkun , jos oli kysyttävää. Toki minua myös kehoitettiin menemään päivystykseen, jos tilanne sen vaati. Puhuin jopa puoli kaksitoista yöllä lääkärin kanssa puhelimessa. TAYSissa oli todella hyvä hoito. Mulle lääkäri sanoi, että keho voi myös karaistua hoidoille ja kestää sitä paremmin hoitojen edetessä. Sanon vieläkin saman mitä olen jo aikaisemminkin sanonut, että aina kannatta olla sairaalaan yhteydessä, jos voinnissa on jotain epäselvää ja se vaivaa mieltä. Yksin ei kannata jäädä asioita miettimään.