Keskustelut Forums Naisten syövät RINTASYÖPÄ Vastaa viestiketjuun: RINTASYÖPÄ

#58114
mimmu17
Osallistuja

Hei kanssasisaret!
Olen 57 vuotias ja sairastunut rintasyöpään. Kasvain löytyi kesäkuussa 2017 tehdystä mammografiasta ja oli kyllä todellinen yllätys. Oikeassa rinnassa kyhmy, joka ei oireillut mitenkään. Olen ollut pitkään tosi todella väsynyt, mutta olen ajatellut sen aiheutuneen työtaakasta , joka on tänä päivänä työssäkäyvillä tosi raskas ja laaja.

Olin kesälomalla, kun sain tuon tiedon ja kyllä meni koko loppuloma pilalle. Viikko kerrallaan edettiin heinäkuussa vastauksia odotellessa. Paksuneulanäytettä otettaessa lääkäri totesi, että leikkaus tulee joka tapauksessa , koska kasvain oli erittäin epämääräinen näköinen, vähän niinkuin hämähäkki.
Pahanlaatuinenhan tuo oli ja kirurgian puolille pääsin leikkaussuunnitelmaa kuulemaan melko nopeasti mutta kyllä tämä hoitojen eteneminen on ollut pitkää odotusta.

Rinnan osapoisto tehtiin 17.8. Ja eilen 25.9. aloitettiin sytostaattihoidot. 3 x Doke ja 3 x CEF. Jännitin tosi paljon tuota tiputushoitoa, varsinkin näitä sivuoireita. Kortisonilääkitys on vienyt yöunet, eilen heräsin 4:20 ja tänään 3:20. Lihassärkyä oli eilen jonkin verran, varsinkin kädet, mutta muuten ei tullut mitään erityistä. Päänsärkyä esiintyi, sehän johtuu ilmeisesti siitä pahoinvointilääkkeestä.

Olen saanut tietoja syövästä paljon, tutustunut sairaalan ja syöpäjärjestön materiaaleihin, hoito-ohjeita on tullut hyvin ja ne ovat selkeitä. Lisäksi minulla on laaja ystävä ja vertaistukihenkilöksi, joiden kanssa olen voinut asiaa pohtia ja purkaa. Asiakokokonaisuus on niin laaja, ettei siitä pysty mitenkään sisäistämään kerralla ja on ollut edettävä toimenpide kerrallaan. Näin tietous asioista on muodostunut pikkuhiljaa.

Oma äitini kuoli munasarjasyöpään 1998 ja siitä asti tämä syöpämahdollisuus on ollut tapetilla. Minulla alkoi 44 vuotiaana todella vaikeat vaihdevuosivaivat, jotka johtivat siihen, että munasarjat ja kohtu poistettiin. Munasarja syöpä voi olla perinnöllinen ja sen takia pääsimme sisareni kanssa hyvän lääkärin seurantahoitoon. Alkoi vuosia kestänyt estrogeenihoito, koska muuten ei olisi pystynyt olemaan työelämässä näiden vaikeiden vaihdevuosivaivojen takia. Siinä oli tiedostettu vaara rintasyövän kehittymisestä vaikka sitä ei haluaisi ja silti tämä löydös oli yllätys. Lääkärit ovat sitä mieltä, ettei tuo hormoonikorvaushoito sitä ole tehnyt , mutta kasvaimen hormoonivastaisuus on 95 % , joten sekin nyt jotain kertoo. No yhtä kaikki , jotenkin se on alkunsa saanut ja estrogeeni sitä on kasvattanut, nyt katsotaan, miten se taltutetaan.

Onneksi se löytyi suht pienenä (22 mm) , imusolmukeissa pieni kasvain ja leikkauksessa saatiin kaikki pois. Kasvaimen koon ja ikäni takia aloitettiin raskaat hoidot.

Eli olen oman liitännäishoitoni alkutaipaleella, hyvin noviisina seuraan teidän kokemuksia ja ajatuksia hoidoista.
Kortisoni on todella vienyt yöunet,mutta jos se suojaa säryiltä, niin kai sen kestää. Täytyy vain olla positiivisella miellä ja tehdä päivä kerrallaan, mitä jaksaa.

Mukavaa syyspäivänä, nautitaan hienoista lämpimistä päivistä vielä.