Keskustelut Forums Miesten syövät Robotista selvinnyt – Watsonin tarina Vastaa viestiketjuun: Robotista selvinnyt – Watsonin tarina

#59711
Mies 48
Osallistuja

Jyrkiap, Edis, karix, Jore – todella mielenkiintoisia ja hyviä kommentteja (antaa toivoa juuri nyt kun olen aika maassa)! Kirjoitin jossain vaiheessa oman stooryni, ja lueskelen kovasti teidän kommenttejanne.

Tässä story uudestaan:

Syksyllä 2016 huomattiin täysin sattumalta että PSA:ni oli yli 14. Tutkimuksia tehtiin, ja tammikuussa 2017 koepaloista löytyi ers (3+4). Ei muuta kuin leikkaukseen helmikuun lopussa (kaikki pois RALP/DaVinci robootilla). Patologi ilmoitti että leikkausmarginaalit negatiivisia. 6vko leikkauksen jälkeen PSA alle 0,05 (mittaamaton HUS:issa), ja sama todettiin elokuussa tehtyyn 6kk kontrollissa => kaikki hyvin!

Viime viikolla kuitenkin nivukset ja vasemman nivuksen imusolmuke ärtyi, jonka seurauksena työlääkärini otatti PSA arvon varmuuden vuoksi. Viime perjantaina sain sitten ”maailmani romahti” kun ilmoitettiin että PSA oli 0,06… Työlääkärille tuli hätä, soitti minua leikanneelle uroligille HUS:iin (maineensa mukaan Suomen johtava ers asiantuntija), joka totesi että tod näk syöpä uusiutunut vaikkakin virallisesti/kliinisesti uusiutumisrajana pidetään 0,2 (koska eturauhanen poistettu kopkonaan mikään muu ei oikein voi nostaa PSA:ta?). Kuten sanottua, maailmani romahti ja edelleen todella paha henkinen olo…

Seuraava askel on nyt urologin mukaan 1kk odotus, ja 12.12 uusina PSA ja hoitomahdollisuuksien pohdinta. Samalla urologi toki totesi kysymyksiini ”mitä ajatteli” sädettää, että hakuammuntaahan se on, mutta sille alueelle jossa eturauhanen kerran oli olemassa. Näin alhaisissa PSA arvoissa kun mahdollinen syöpäkin on niin pieni ettei sitä tutkimalla löydä… Totesi samalla että sädetys kuitenkin sitä tehokkaampaa mitä pienempi PSA arvo on. Itse pelkään kuitenkin että ERS olisi levinnyt esim imusolmukkeisiin, onhan ne juuri ärtyneet nivuksissani?

Nyt te saitte hiukan puhallettua toivoa minuun, kun kuulen että teillä PSA on heitellyt 0.01 ja 0.06 välillä. Ehkä en olekkaan ihan vielä valmis pistettäväksi saunan taakse? Kuten Jyrkiap totesi: ”Ehkä ei edes tulisi ilmoittaa mitään alle 0,2 ettei aiheutta turhaa huolta ja ahdistusta (kuten minulla nyt)?