Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#36301
kultahattu
Osallistuja

Moi vaan hogan-67 ja muut suolivikaiset

Itse sairastuin kohta tasan neljä vuotta sitten nelikymppisenä paksusuolen syöpään. Mitään ennakko-oireita ei ollut, paitsi vuotta aiemmin oli hb laskenut 110 tasolle. Tämä huomattiin kun olin menossa verta luovuttamaan.

Kävin kyllä lääkärissä mutta en itsekään halunnut skopiaa, kun uloste oli tavallisen väristä ja mitään vatsavaivaa ei ollut. Vaikka toisella vanhemmallani oli myös ollut koolonsyöpä nelikymppisenä (joo näin huoleton ja tyhmä voi ihminen olla).

Maaliskuussa sairastuin (ei metareita diagnoosivaiheessa, yksi suspekti imusolmuke lähellä kasvainta)huhtikuussa leikattiin ja kesäkuussa alkoivat xelox-hoidot. Selvisin ilman avannetta ja muutoinkin siedin hoitoja kohtalaisesti. Tein töitä osittaisella sairauslomalla kesällä ja syksyllä, marraskuussa palasin kokonaan töihin.

Vuoden päästä ensimmäisessä kolonoskopiassa löytyi uusi adenooma, joka olis ajan kanssa muuntunut adenokarsinoomaksi. Sen jälkeen skopiat on olleet siistit. CEA on koko ajan ollut normaali. Genetiikan tutkimuksissa selvisi, että tämä ei ollut sitä perinnöllistä muotoa.

Vointi on ollut jo pitkään hyvä ja suolen toimintakin normalisoitui puolessa vuodessa. Alkuun sosiaalinen haitta oli vähintään kohtalainen.

Henkinen vointikin alkaa olla jo aika normaalilla tasolla, vielä pari vuotta sitten olin koko ajan havaitsevinani uusimisen merkkejä siellä ja täällä.

Voimia kaikille sairastuneille, mennään pikkuhiljaa.

Se piti kysyä, että mikä se biologinen rokote on mitä voi hoitojen yhteydessä saada?