Keskustelut Forums Yleistä syövästä Lähipiiri ja syöpä Vastaa viestiketjuun: Lähipiiri ja syöpä

#47334
Salamatkustaja
Osallistuja

Hei Myy ja muut!
Minun paksusuolen syövälläni on hyvä ennuste, mutta minullakin on ’valittamista’ lähipiiristäni.
Tiedän ihmisten tarkoittavan vain hyvää, mutta on kolme kommenttia, jotka saavat minut hieman varpailleni. Ensimmäinen on ’Mutta sinähän olet tosi terveen ja hyvän näköinen!’. Syövälläni on todellakin hyvä ennuste, mutta vaikka maksamuutokseni olisivatkin lopulta olleet pahanlaatuisia, olisi ulkomuotoni tällä hetkellä aivan samanlainen. Valitettavasti ulkomuoto ei todellakaan aina kerro sairauden vakavuutta.
Toinen on, jos ihmiset alkavat kysellä ruokailutottumuksistani ennen syöpää. No hitto vieköön! En ole todellakaan syönyt itselleni syöpää!
Ja kolmas on positiivisuuteen vetoaminen. Positiivisuus on ihan kivaa, varsinkin kaikille muille, mutta minusta minulla on oikeus olla välillä peloissani ja surullinen kohdalleni osuneesta sairaudesta. ’Onpa sinulla hyvä tuuri, kun et ehkä kuolekaan!’ Minusta minulla oli veemäinen tuuri, kun sain ilman mitään syytä syövän, vie se sitten minut hautaan tai ei. Eikä positiivisuus minua pelasta -jos pelastun- vaan lääketiede, hyvät lääkärit ja hyvä tuurikin.
Mutta niin kuin sanoin, tarkoitus on kaikilla hyvä, eli kannattaa varmaankin vain vetää henkeä ja hymyillä. Hyvä, että on läheisiä ympärillä!