Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#48474
Hanne17
Osallistuja

Hei Welho62!
Kuulostaa ikäviltä nuo kätesi neuropatiat! Toivottavasti hellittävät. Minulta lääkäri kyseli tosi tarkkaan siitä, jatkuvatko oireet väliviikolle. Kun niin kävi, aluksi annosta pienennettiin, ja lopulta kuudes kerta jötettiin jo pois. Kun 8 sykliä oli suunniteltu, sanottiin jo aluksi että oksaaliplatiiniä keskimäärin viisi kertaa, loput kolme silloin pelkkää kapesitabiiniä. Tämä tilanne kun itselläni oli ”vain” paikallisesti levinnyt syöpä, yhteen vatsaliepeen imusolmukkeista. Ja saatiin koko kasvain pois leikkauksessa. Hoitoihin varmaan vaikuttaa paljon, jos on etäpesekkeitä myös esim maksassa.
Paksusuolen tähystys avanteen kautta on ymmärtääkseni ihan rutiinia, jos peräsuolen kautta voidaan tutkia vain umpipussi (ehkä avanteita on eri tyyppisiä, en tiedä). Lääkäri näytti minulle umpipussin pään, siellä näkyi sen sulkemisessa käytetyt niitit, kuulsivat läpi.
Avanteesta pääsi kätevästi sitten tutkimaan loput paksusuolesta. Ymmärsin, että kolonoskopiassa rutiinisti halutaan tutkia koko suoli. Sieltähän saattaisi löytyä muitakin muutoksia, joista syöpä voisi kehittyä. Minulla lääkäri ei päässyt aivan loppuun saakka, mutta arvioi että se ei ollut huolestuttavaa. Minulle kerrottiin, että avanteen kautta tehtynä tähystys on helpompi, ”tavallisesti” tehtynä peräsuolen jälkeen tulee mutkia, joiden ohi on kommervenkkistä päästä. (Tuleehan niitä myöhemminkin, eikä ollut kivaa.) Todella huomaavaisesti tehtiin ko. tutkimus, ensin avanteen kautta ja sitten oli pikaisempi vaihe, kun tähystettiin peräaukon kautta tuo umpipussi. Minulla tehty siis Haartmanin menetelmällä avanne.

Hyvää viikonloppua kaikille!