Keskustelut Forums Yleistä syövästä Vertaistuesta Vastaa viestiketjuun: Vertaistuesta

#48614
Myy79
Osallistuja

Eipä mitään, Moglian:) Sen verran korjausta, että kirjailija on Outi Ruishalme, ei Ruissalmi. Vaikka kirja annettiin oman syöpäni tietopäivässä niin sehän kuitenkin soveltuu yleisesti kaikille syövästä riippumatta. Siellä käsitellään myös vakavaa sairautta. Syöpääkin.

Vertaistuesta vielä sen verran, että olen tosi paljon hyötynyt vertaistukihenkilön kanssa keskustelusta ja jopa enemmän kuin vertaistukiryhmissä käymisestä. Kun saa rauhassa keskustella yhden ihmisen kanssa ja jos hyvin synkkaa ja syntyy hyvä keskustelu niin se antaa tosi paljon itselle. Kaikille tietysti vertaistuki ei välttämättä sovi. Mulla on ollut tosi hyvä vertaistukihenkilö, joka on omilla kysymyksillään laajentanut mun näkökulmia ja ollaan toki osin jaettu myös samoja ajatuksia. On tehnyt hyvää , kun on saanut puhua syövästä ja sen herättämistä ajatuksista ja tunteista avoimesti henkilön kanssa, joka on kokenut saman. Tärkeää on toki myös, että henkilökemiat synkkaavat jollain tasolla, että syntyy hyvää keskustelua. Sehän ei ole välttämättä itsestään selvää. Oman vertaistukihenkilöni ( yhteystiedot) sain oman asuinkuntani syöpäyhdistykseltä.