Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#51594
Salamatkustaja
Osallistuja

Hei!

Huomasin, että kukaan ei tainnut vastata pikkumyy59:n kysymyksiin…enpä minäkään osaa, mutta kommentoin jotain, josta toivottavasti voit vetää jotain johtopäätöksiä.

Minulta leikattiin kolme vuotta sitten täysin oireeton sappirakko kivineen (siis täällä asuinmaassani Espanjassa, lääkäri sanoi ”ennemmin tai myöhemmin kivistä tulee harmia eli leikataan nyt, kun olet suhteellisen nuori -47v- ja hyväkuntoinen”) eikä samalla näkynyt mitään hälyttävää paksusuolen puolella, vaikka syöpäni oli sillä hetkellä ehkä lähes viiden vuoden ikäinen. Syöpäni sigmassa oli siis oireeton eikä sitä näkynyt ultrissa eikä röntgeneissä eikä myöskään verikokeissa.

Muutama kuukausi ennen sairaalaan joutumistani tunsin epämääräisiä muttei mitenkään vahvoja kipuja alavatsalla. Luulin niitä vaihdevuosiin liittyväksi ränkäksi ja saattoivathan ne sitä ollakin. 🙂

Minulta ei löytynyt loppujen lopuksi maksametastaaseja, vaikka niitä pitkään epäiltiinkin. Loppujen lopuksi leesioitteni nimi on fokaalinen nodulaarinen hyperplasia. Niistä ei aiheudu minulle mitään kipuja, mutta olen googlaillut, että hyvänlaatuiset maksaleesiot voivat suuriksi kasvaessaan aiheuttaa jonkinlaista kipua tai ainakin tunnetta.

Eli loppuyhteenveto: Golfpallon kokoinen syöpä sigmasuolessani ei aiheuttanut minulle mitään kipuja, vain silloin tällöin veren tiputtelua ja lopuksi siis yhtäkkisen erittäin runsaan verenvuodon. Ja kirurgi epäili vahvasti minulla olevan maksametastaasi, vaikka minulla ei ollut kipuja.

Mene kuitenkin lääkäriin ja valita. Varmasti sinun historiikillasi lääkäri kuuntelee ja haluaa varmistua asioista.

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!