Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#51614
Janne76
Osallistuja

Moi kaikille. 40v mies täällä kirjoittelee. Enpä minäkään olisi vielä jokunen viikko sitten uskonut rekisteröityväni ja kirjoittelevani tällaiselle keskustelufoorumille.

Toukokuun alkupuolella huomasin patin rintalastan alapuolella. Menin lääkäriin, joka passitti ultraäänitutkimukseen (työpaikan tarjoama yksityinen siis). UÄ-tutkimus tehtiin 11.5, jolloin löytyi maksasta useita kasvaimia/metastaaseja. Sain kiireellisen lähetteen KHKS:n. Viikossa olin jo TT-kuvauksessa, viime viikolla oli biopsia ja gastroskopia. TT-kuvassa näkyi yli kymmenen metastaasia maksassa, isojakin. Samoin löytyi isoja imusolmukkeita ja umpilisäkkeen päässä kasvainmassa. TT-lausunnon mukaan umpilisäkkeen pään kasvainmassa vaikuttaisi alkuperäiseltä lähteeltä imusolmukedistribuution perusteella.

Näin se lausunto suurinpiirtein menee: ”Maksassa hieman yli toistakymmentä reunamiltaa tehostuvaa metastaasiksi sopivaa ekspansiota. Kookkaimmat metastaasit vajaa 10cm läpimitaltaan. Maksan hiluksessa kookkaat nekroottiset imusolmukkeet. Oikealla mesossa kookkaat imusolmukkeet ja kookkain massa-cc-suunnassa 6.3cm. Umpilisäkkeen distaalipäässä 3cm läpimittainen tuumorimassa. Imusolmukedistribuution perusteella tästä lähtöisin oleva maligniteetti.”

Muualta ei löytynyt mitään. Tai oli vielä tämä: ”Keuhkoparenkyymissä ei vakuuttavaa metastasointiin sopivaa löydöstä. Oikealla ylälohkossa pieni epäspesifinen 2-3mm nodus ja lohkorajoihin liittyen myös pienet 2mm nodukset. Ei pleuranestettä”.

Gastroskopiassa ei löytynyt mitään. Vaikka mulla on siellä joskus hamartooma ollutkin.

Biopsian tuloksia ei ole vieläkään tullut. Huomenna on viikko siitä kun biopsiat otettiin. Torstaina kokoontuu lauma erikoislääkäreitä ja sen jälkeen saan varmaan lopullisen tuomion tai siis diagnoosin.

Selkäkipuja on ollut jo pitkään, samoin sellaista kipeyden tunnetta. Oli tuossa pariin otteeseen kuumettakin joskus tammikuussa ja ekan kerran taisi olla mystinen kuume viime heinäkuussa.

Buranalla on vielä kipujen kanssa voinut olla. Mutta sain tramadolia(tmv)ja unettomuuteen/ahdistukseen/tms opamoxia. Opamoxia otin eilen illalla ensimmäisen kerran ja pian kai se on otettava tuota tramaliakin. Olen heräillyt usein aamuyöstä ja nukkunut tosi huonosti, siksi tuota opamoxia otin eilen. Oli kai parempi uni, selkä ei yllättäen ollut kipeä aamulla.

Nyt tietysti olisi hyvä kuulla neuvoja, selvennyksiä ja arvioita. Lieneekö tämä enää hoidettavissa? Mulla on tuttavia onkologeja, mutta eivät ole kommentoineet tt-kuvan lausuntoa mitenkään, laitoin sähköpostilla kopion perjantaina. Hieman hirvittää, että eivät kommentoi kun ei ole hyvää tai rohkaisevaa sanottavaa.

Yleistilani on aika hyvä. Sairaslomalla olen, mutta pystyn ihan kohtuudella tekemään sitä sun tätä sisällä ja ulkona. Hengästyn helpommin ja kipuja on toki. Laajentunut maksa tekee turvotuksen tunnetta ja niin edelleen.

Huhhuh, tulipahan kirjoitettua tätä auki. Kiitokset jo etukäteen kaikille.