Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#51864
Salamatkustaja
Osallistuja

Hei Janne!

Minulla on kiireinen päivä, mutta yritän nopeasti valottaa kolonoskopiaan liittyviä asioita.

Ihan ensimmäiseksi sanoisin, ettei sitä kannata pelätä. Suolen seinämässä ei ole tuntoaistia…muutenhan ulostaminen olisi piinallista. 🙂 Tyhjennys on ikävämpää, mutta siitäkin selviää. Minulle tehtiin Meilahdessa päivystyksessä tuo suolentähystys. Sain suoneen jotain rauhoittavaa, en tiedä ihan tarkalleen mitä, mutta toimenpide ei sattunut yhtään. Juuri ja juuri huomasin suolen mutkakohdissa jotain pientä. Tähystyslääkäri käänsi monitorin minun nähtäväkseni ja kommentoi tutkimusta samalla. Kun sanoin etsinnän kohteena olevan kasvain, hän totesi heti, että täältä sigmastahan sellainen löytyy ja näytti syöpäni ’livenä’. Olin melkeinpä huojentunut, kun runsaaseen verenvuotooni löytyi syy. Eli siis, kolonoskopian tulokset tulevat heti. Riippunee lääkäristä, kertooko hän ne saman tien potilaalle vai kirjoittaako lausunnon, jonka oma lääkäri sitten kertoo eteen päin. Voithan yrittää vaikka vähän udella…

Tähystyslääkäri on nähnyt varmasti kymmeniä tai satoja kasvaimia, joten hänellä saattaa olla jo tuntumaa, minkä laatuinen kasvain on kyseessä, mutta lopullisen lausunnon antaa tietysti vasta patologian laitos leikkauksen jälkeen. Minun tapauksessani sekä tähystyslääkäri että kirurgi leikattuaan kommentoivat kasvaimen tuntuneen olevan ’lempeää laatua’. Tasan kaksi viikkoa myöhemmin leikkauksesta, joka minun tapauksessani tapahtui saman tien päivystyksessä kaksi päivää kolonoskopian jälkeen (tosin kasvaimeni oli verta vuotava ja siksi akuutti), sain patologian lausunnon: Syöpä adenocarcinoma T1N0M0 gradus2. Eli levinnyt submucosaan, mutta ei imusolmukkeisiin eikä metastaaseja. Solujen eriytyminen ei hyvä eikä paha vaan jotain siltä väliltä.

Janne hyvä, älä mieti enää menneitä, oliko oireita, mitä teit tai jätit tekemättä. Nyt keskity vain tähän hetkeen ja tulevaisuuteen. Ole luottavaisin mielin, lääkäreillä on paljon erilaisia ’paukkuja’ kaikkiin tapauksiin. Aluksi on vain tutkittava mahdollisimman tarkasti, mitkä niistä ovat sinulle parhaita. Niin kauan kuin he eivät sano asioiden olevan huonosti, ne ovat hyvin!

Paljon hyviä, lämpimiä ajatuksia sinulle!

P.S. Undinelle syöpäkasvaimeni koosta: Kyselin ihan mielenkiinnosta jo Suomessa, kuinka kauan tuollainen 4cm:n möykky sisälläni oli kasvanut, ja he sanoivat ’useita vuosia’. Espanjan lääkärikin arvioi 5-8 vuotta. Varmasti kasvaintyyppini ja esimerkiksi tuo gradus2 kielii ajasta. Geenilääkärini sanoi, että geeniperäiset syövät ovat nopeita ilmestymään, 1-2 vuodessa saattaa tulla jo kunnon mollukka, mutta hänkin arveli minun kasvaintani 7-8-vuotiaaksi. Siksi, kun kerran katselin matkakuviani 7 vuoden takaa New Yorkissa, nimitin syöpäkasvaimeni ’salamatkustajaksi’… onhan se näköjään reissannut monen vuoden ajan kanssani salaa pitkin maailmaa!