Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#51974
Hanne17
Osallistuja

Hei Janne,

jos sieltä syöpäkasvain löytyy, veikkaisin, että aika pian leikataan. Tuolla limkkaamallani sivulla sanotaan, että leikkausjoito on suolistosyövän ensisijainen hoitomuoto. Toki saattavat ottaa näytteenkin, mutta helpointahan on tutkia poisleikattua kasvainta. Geenitestiä ei ainakaan minulle ole ollenkaan tehty, olis ksi oleellista jos suvussa jo on paljon suolistosyöpiä. Mutta kuulemma syöpäsuvut tunnetaan hyvin, joten ehkä itsekin jo tietäisit jos sellaiseen kuuluisit.

Itse olisin henkisesti valmis siihen, että pian tulee leikkaus. Sen jälkeen hoidot, kun olet toipunut. (Sytostaatit haittaavat mm haavojen paranemista, joten leikkauksen jälkeen n kuukausi menee ennen kuin aloitetaan, jos siis leikkaus ja liitännäishoidot on sinulla edessä, kuten kuulostaa.)
Tyhjentämisen yhteyteen hain apteekista lisäravinnejuomaa, sellaista jota voi ottaa tuossa tilanteessa. Järkyttävän makuista sekin, mutta toimi.
Kolonoskopiaa tekevä lääkäri on tuskin valmis puhumaan tarkemmin muusta kuin näkemästään, ehkä yleisellä tasolla. Kun hoidosta päättää joku muu.
Mutta tosiaan heillä on paljon kokemusta suoliston tutkimisesta. Hän joka teki mulle oli tehnyt näitä 30 v. Tunsin syvää luottamusta 🙂

Suolistosyövät kai reagoivat hyvin hoitoihin, ja monet meistä toivumme ilmansuuria jälkihaittoja, kuten monissa muissa syövissä. Suolta kun on niin paljon, että usein jää riittävästi leikkauksen jälkeen. Ja uusiutumisriski on moneen muuhun syöpään verrattuna pienehkö. Siihen toki vaikuttaa se, missä vaiheessa syöpä löydetään. Myös hoitojen haitat saattavat olla monissa muissa syövissä paljon ikävämpiä kuin suolistosyövässä. Toki tämä on suhteellista. Myös meidän hoidot ovat raskaita, ja vakava on tämäkin tauti. Joten tuo vertailu lohduttaa vain tietyissä rajoissa.
On meillä itse kullakin oikeus surra sitä, että omalle kohdalle sattui tällainen raskas ja pelottava sairaus.