Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#52194
Salamatkustaja
Osallistuja

Hei Janne!

Minäkin olen pahoillani huonoista uutisistasi…mutta ikuinen optimisti kun olen, en pidä niitä epätoivoisina! Kerroit lääkäreittesi sanoneen täydellisen parantumisen olevan epätodennäköistä… muttei mahdotonta! Ota vastaan päivä kerrallaan ja uutinen kerrallaan ja tartu aina siihen parhaimpaan!

Luulen tietäväni jotain maksabiopsiastasi, sillä appeni on ollut samanlaisessa tilanteessa viime kuukauden. Kun löytyy metastaaseja muttei primäärikasvainta, etäpesäkkeen soluista yritetään saada selville, mistä nämä syöpäsolut lähtivät liikkeelle. Työ on vaikeaa ja hidasta, eikä sitä voi tahtomallakaan nopeuttaa. Edetään noilla kertomillasi ’värjäyksillä’, kunnes yhtäkkiä ’BINGO’, syöpätyyppi löytyy! Joskus solut ovat niin ’erilaistuneita’, etteivät ne enää muistuta emokasvin soluja. Silloin diagnoosiksi saattaa tulla, kuten apellani, ’syöpä, jonka primäärikasvainta ei tunneta.

Myös imusolmukkeet voivat kertoa, mistä syöpä on kotoisin. Lääkärit tietävät mitkä imusolmukkeet sairastuvat missäkin syövässä yleensä. Tätä tarkoittaa imusolmukedistribuutio.

Ja vielä kommentti yhteen vanhoista kysymyksistäsi: Suolistosyövästä kyseen ollen ymmärtääkseni kaikki alle 50v geenitestataan automaattisesti. Ainakin minulle tehtiin niin viime elokuussa Meilahdessa. Eli siis syöpäkasvaimelleni tehtiin erilaisia geenitutkimuksia patologian laitoksella. Nämä tulokset sai Espanjan geenitutkija pyydettyään niitä. Lisäksi Espanjassa minulta otettiin verikokeita muihin geenitutkimuksiin. Ei ole minun syöpäni periytyvää tyyppiä, vaikka geenilääkärini sanoikin minulle hyvästiksi: ’Tällä hetkellä tunnettavien geenitutkimusten perusteella syöpäsi ei ole geeniperäinen. Tämä ei tarkoita sitä, etten mahdollisesti vuoden kuluttua kutsu sinua uuteen juuri keksittyyn geenitestiin. Niin nopeasti tiede etenee geenialalla.’ Lisäksi hän käski kolmen tällä hetkellä teini-ikäisen tyttäreni hakeutua ensimmäiseen kolonoskopiaansa noin 30-vuotiaana, aiemminkin, jos tulee pientäkään häikkää tai huolta.

Eli Janne, olet varmasti hyvässä hoidossa. Tsemppiä viikonloppuun, syö jotain hyvää paaston päätteeksi! 🙂