Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#52664
Janne76
Osallistuja

Tsemppiä kaikille näin alkuun.

Itse kävin tänään vihdoin tapaamassa onkologia. Nyt se on sitten sanottu, sairastan parantumatonta syöpää. Adenokarsinooma tämä on ja neuroendokriininen syöpä on poissuljettu (ymmärtääkseni).

Emäsyöpänä pidetään nyt umpilisäkkeen päässä olevaa kasvainmassaa. Minulla on useita etäpesäkkeitä imusolmukkeissa ja maksassa. Maksassa on isoja etäpesäkkeitä enemmän kuin kymmenen.

Sytostaattihoito alkaa keskiviikkona ja vietän 48 tuntia sairaalassa. Sytostaattina on Oxaliplatin Accord. Sytostaatin lisäksi annetaan jotakin vasta-ainetta myös. Tästä sytostaatista taisi ollakin täällä kokemuksia.

Ensi viikolla asennetaan laskimoportti, eli tällä viikolla tiputukset normaalin kanyylin kautta. Onko laskimoportista kokemuksia? Ilmeisesti saunaan pääsee vasta kun tikit on otettu pois. Millainen se asennusoperaatio on? Kivulias? En vielä sytostaattien jatkoaikataulusta tiedä, mutta saan varmaan keskiviikkona tietää. Jäin siihen käsitykseen, että heillä on tapana antaa sen laskimoportin vähän parantua ennen kuin laittavat sitä kautta sytostaattia. Joten voi tulla ehkä toinenkin kerta että pitää jäädä sairaalaan yöksi asti. En kyllä tiedä miten usein tuota sytostaattia annetaan.

Lisäksi kipulääkkeeksi määrättiin oksikodonia pitkävaikutteisena (10mg) että lyhytvaikutteisena (5mg). Lyhytvaikutteista voin ottaa kipukohtauksiin tarpeen mukaan. Lisäksi määrättiin kortisonia, Dexametason 1,5mg ylävatsan kipuun ja turvotukseen. Primperania pahoinvointiin, Somacia vatsansuojalääkkeeksi ja Pegorionia ummetusta varten (jos tarpeen). Miltä kuulostaa?

Tuo Dexametason, eli kortisoni, hieman arveluttaa, mutta pitää nyt koettaa sitä kuitenkin. Pitkäaikaisessa käytössä sivuvaikutukset vissiin aika ikäviä? Naaman turvotusta yms?

Kun tulin kotiin, otin yhden nopeavaikutteisen oksikodonin, siitä tuli jonkinlainen pölly, mutta yllättäen ei vienyt esimerkiksi yöllä alkanutta vasemman lonkan/jalan kipua juuri ollenkaan. Nyt ei tänään vielä olekaan kovin pahasti ollut muita kipuja. En tiedä mistä tuo lonkkakipu oikein on tullut. Mullahan on nämä varsinaiset syöpäkivut olleet pahimpana selkäkipuja, jonkin verran rintarankakipuja ja ylävatsan kipuja. Selkä pahin.

Yritin hieman nukkua kun tuli tuo ”pölly”, mutta en sitten saanut unen päästä kiinni, ehkä minuuteiksi pari kertaa. Parin tunnin lukemisen jälkeen nousin ylös ja totesin että nyt tekee mieli ruokaa. Mikä on hyvä.

Opamoxia olikin jo aiemmin määrätty ja samoin oli tramadolia, mutta tramadoli jää nyt pois. Opamoxin olen ottanut pari-kolme-kertaa ja aamulla ei ole ollut selkä kipeänä, mikä on tietysti kiva.

Nyt pitää ottaa aamuin illoin tuo pitkävaikutteinen oksikodoni.

Tänään tuli tosi paljon asiaa. Tuo sytostaatti hieman hirvittää, mutta ei se auta kuin ottaa se mitä tuleman pitää. Kuulemma tulee sivuvaikutuksena kylmänarkuutta ja joutuu jopa ottamaan maitopurkin jääkaapista hanskat kädessä, ohhoh! Ja kuulemma voi hengitys salpautua jos hengittää kylmää ilmaa esim pakastimesta.

Kyllä taas oli stressiä, mitähän mun kortisolitasot sanoisi. Yöllä koski sen verran että en puoli viiden jälkeen nukkunut kuin ihan pätkiä vaan. Mutta kipu oli tässä lonkassa, toivottavasti ei liity syöpään vaan siihen johonkin mitä on tullut tehtyä viikonloppuna. Kotiin kun tulin niin piti taas yökkäillä, vaikka olin juonut vähän kahvia ja jotain huoltsikan proteiinijogurttia vain (oli kyllä aika ällöä tuo jogurtti). Tosin en ihan yökkäillyt mahan sisältöä sentään, lähinnä limaa.