Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#52784
Kanaemo-80
Osallistuja

Hei kaikille ja kiitokset viimeisimmistä, kun mulle kohdistitte kirjoituksianne. Luin kaikki siitä saakka ja sulle Janne, en osaa neuvoja antaa, muuta kuin olen ainakin kuullut, että hoidoilla saadaan hyvinkin kasvaimia pienemmäksi ja sitten leikkausta perään. En tosiaan osaa käyttää (ainakaan vielä) termejä oikein, kun omakin juttu vielä niin alussa vasta. Erään sairaanhoitajan sanoin vuosia sitten hoitaessaan syöpäsairasta tätiäni: niin kauan, kun on elämää, on toivoa! Näinhän se on. Oikeen paljon tsemppiä sulle ja tietysti muillekkin taistelutantereelle!

Tuntuu tällaisten uutisten jälkeen lähes typerältä kirjoittaa omasta navasta, kun diagnoosi on ”vain” suolistosyöpä ilman metastaaseja. Mulle tuli jotenkin pakokauhuinen olo leikkauksen jälkeen, etten pystynyt tänne palaamaankaan, jotenkin sitä ajatteli, että syöpä on leikattu pois enkä halua asiaa enempää ajatella enkä varsinkaan muistutusta siitä tämän foorumin kautta. En sanaakaan ole lukenut aiheesta syöpä. Tuli sellainen olo, että haluan normaalin elämäni takaisin ja unohtaa koko typerän syövän. Aika hyvin siinä olenkin onnistunut. En siis osaa sanoa, enkö vaan edelleen tajua ja sisäistä koko asiaa vai olenko oikeasti asian kanssa sinut? Mutta nyt taas tänne ajauduin, paremmalla mielellä kuitenkin, kuin viimeksi! Nyt on siis tasan kaksi viikkoa leikkauksesta, joka tähystyksellä sitten tehtiin. Sigmasuolessa oli 4 cm kokoinen kasvain ja suolta lähti 25 cm kasvaimen mukana. Sairaalahoidossa olin 6 päivää….oli kipujen kanssa vähän ongelmia, mutta siis nyt jo kivut hyvinkin hallinnassa! Imusolmukkeista odottelen vastauksia…lääkärille aika 27.6. jolloin sitten viimeistään kuulee, jatkuuko hyvä onni. Oli mulle jo niin taivaan lahja, kun kuuline, ettei TT-kuvista löytynyt etäispesäkkeitä…voinko olla vielä niin onnekas, että imusolmukkeetkin olisi puhtaat? Mulle puhuttiin tablettihoidosta, jos löytyy imusolmukkeista jotain.

Mun kysymykseni tällä kertaa kuuluu: te joille tähystyksellä on mahaa silvottu, miten pitkään sisäiset kivut hellittivät? Olenko vaan malttamaton vai onko joku pielessä, kun mulla siis vas. alavatsalla .n 5 cm viilto jonka lähituntumassa sisällä on edelleen hyvinkin kipeä kohta…niinkuin napaanpäin mentäessä viillosta. Kipu tuntuu liikkeellä ollessa ja painaessa, kuitenkin maha on myötäävä, en tunne mitään klönttejä (ajattelin tyrää…). Maha on edelleen pömppö ja tuntuu kuin siellä asuisi joku, kun on niin täyden tuntuinen. Toivottavasti tämä tästä lähtee….kuitenkin jo 2 viikkoa toimenpiteestä…

Ja hittosoikoon tätä vatsan toimintaa leikkauksen jälkeen! Ensin oli reilun viikon ihan hirveen ummessa, vatsa toimi jotenkuten n. 7 pvää leikkauksen jälkeen…sain pusertaa silmät pullollaan niitä papanoita ulos! Sitten vedin kourakaupalla luumuja ja rupes toimii vähän liiankin hyvin…kunnes taas parin päivän päästä ummetusta luumuista huolimatta. Ilmavaivoihin herään monta kertaa yössä ja tänään ollut ripulimainen olo, kuitenkaan ripuloimatta! Pyyhin vihertävää limaa yhdellä asioinnilla takapuolestani! Voi sanokaa, että tää on normaalia ja suoli vaan hakee vielä paikkaansa! Vai jääkö tästä pysyvä haitta?

Kirjotin oikeen novellin nyt iltasaduksi :). En vielä muista teidän kaikkien nimimerkkejänne, mutta aivan ihana ja kannustava ilmapiiri täällä on. Olette ihania.