Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#53054
Hanne17
Osallistuja

Hei kaikki,
nyt on niin vilkasta, etten oikein edes muista keiden kaikkien viestejä olisi kiva kommentoida. 🙂
Mutta tyydyn pariin asiaan: minulla oli sigmasuolessa kasvain, levinnyt yhteen vatsapeitteen imusolmukkeeseen. Sain liitänmäishoidoissa 8 sykliä, ensimmäiset 5 oksaaliplatiini (tiputus) ja kapesitabiini (tabletit), viimeiset kolme vain jälkimmäinen.
Hiukset eivät lähteneet, ja Meikun onkologin mukaan eivät lähtisikään. Kohtalotovereilla muissa tuoleissa oli myös hiukset päässä.
Kylmäoireet minulla kuten minella muilla täällä ikäviä, pahenivat kerta toisensa jälkeen. Onkologi sanoi että jos jatkuvat tablettitaukoviikolle on varsin huono merkki, annosta pienennetään tai lopetetaan. Haluavat välttää lähesväistämättömän perifeerisen neuropatian muuttumista pysyväksi. Oireista kannattanee puhua omahoitajan ja lääkärin kanssa.
Neuropatia nimittäin sinakin minulla paheni reippaasti vielä hyvän aikaa oksaaliplatiinihoitojen lopettamisen jälkeen, ja myös kaikkien hoitojen loputtua.. Kämmenistä alkoi neuropatia sitten heikentyä suht pian, mutta jalat ovat edelleen välillä ihan pökkelöt. Palasin juuri matkalta (juhlistin avanteensulkuleikkauksesta toipumista ja sitä että olen nyt seurannassa ja syövätön), neuropatia haittasi kyllä kuljeskelua, mutta pitämällä taukoja pystyin kulkemaan 15000-20000 askelta päivässä. Tosin nyt n kuusi viikkoa leikkauksesta tästä seurasi lihaskipuja yöllä, mutta peruskipulääke toimi kohtuullisesti. Tuntui hyvältä silti huomata, että neoropatiasta huolimatta voin kävellä, nousujohteisesti. Syömisen suhteenkin mulla menee kohtuullisesti, tosin närästystä tulee helposti. Mutta menetin suolta vain n 20 cm, joten olen onnekas.

Lämpimiä ajatuksia kaikille, ja kiitos kaikille että tämä yhteisö on olemassa. Facebookissa on pieni ryhmä Ruoansulatuskanavan syövät.

Aurinkoisia päiviä!

P.s. Kangasalan ukko, oli kiva lukea kuulumisiasi pitkästä aikaa. Olen välillä miettinyt mitä sinulle ja muille alkuajan keskustelijoille kuuluu.