Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#53934
Janne76
Osallistuja

Laitetaanpa hieman kuulumisia. Hoidot aloitettiin maanantaina. Ongelmana on korkeat maksa-arvot, tai lähinnä nyt korkea bilirubiini, joka oli maanantaina 88. Tämän vuoksi sytostaattiannoksia säädettiin.

Kaikenlaista siellä laskettiin suoniin, sitä panitumumabia (vectibix), oksaliplatinaa, tehosteaineita, kortisonia ja sitten pitkä tiputus fuorourasiiliä. Eikä siinä sitten kummempaa, ei mitään ongelmia sinällään itse aineitten kanssa.

Keskiviikkoaamuna bilirubiini oli laskenut arvoon 51. Tuo lienee enemmän kortisonin ansiota kuin itse hoidon. Muut maksa-arvot on tietysti koholla, mutta kuulemma saattavat nopeaankin alkaa korjaantumaan.

Sellainen sivuoire tässä on ilmaantunut, että suu on hieman kipeä, tai pikemminkin kieli. Suu kuivaa helposti. Olen suolavettä purskutellut, mutta en osaa sanoa auttaako. Kieltä hieman kirveltää happamat ruoat. Samoin muu ruoka hieman saattaa kirveltää, mutta vain hetken. Olisiko vinkkejä? Jotain syljeneritystä stimuloivaa? Tai jotain imeskeltäviä muita ei-kovin kirveleviä tabletteja/nameja?

Siinä mielessä roikun tilanteessani veitsenterällä, että jos bilirubiini vielä nousee uudelleen, ei hoitoja voi jatkaa. 88 arvokin on jo siellä ihan rajalla. Ja jos ei hoitoja voi antaa, ei se maksa siitä ala korjaantumaankaan. Seuraavan kerran noita maksa-arvoja katsotaan keskiviikkona.

Tänään menen laskimoportin asennukseen. Sitten on maanantaina röntgen, jossa katsotaan ettei taannoiset lonkkakivut johdu syövästä (nyt ei ole lonkassa tuntunut mitään). Ja jos kaikki menee hyvin, hoito jatkuu kahden viikon välein, pääsen fluorourasiilit valuttelemaan kotiin sitten jatkossa.

Tsemppiä kaikille!