Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#55504
zintsu
Osallistuja

Hei PSc
Tiedustelit muutama viikko sitten , onko kellekään tehty Hipec-leikkausta. No, minulle on ja selvisin siitä tosi hyvin. Minut leikattiin Oyssissa viime marraskuussa. Sairastan sellaista harvinaista syöpää kuin pseudomyxoma peritonei ( meniköhän nimi oikein ) Syöpä saa alkunsa siitä kun umpisuoli alkaa jostakin syystä tuottamaan sellaista ” sammakonkudun ” tapaista massaa ja täyttää pikkuhiljaa koko vatsaonteloon. Näitä tapauksia löytyy n 5/ 100 000 Suomessa vuodessa. Eli tosi harvinainen syöpä on !,
Ennen vuotta 2008 näitä syöpiä pystyttiin leikkaamaan ainostaan Uppsalassa. Sen jälkeen leikkaushoidot aloitettiin Meilahdessa ja vuonna 2013 Oulussa.
Minun leikkaukseni tehtiin siis marraskuun alussa 2016.Leikkaus kesti 13,5 tuntia. Minulta poistettiin munasarjat, kohtu, sappirakko, vatsapeite, sekä kuorittiin vatsakalvolta hyytelö pois. Lisäksi tietenkin se pirulainen umpisuoli poistettiin + 1,5 metriä ohut suolta. Tää hipec-hoitohan saa nimensä siitä kun avonaiseen vatsaonteloon laitetaan sytostaatit jylläämään n 1,5 tunniksi. Leikkauksen jälkeen ollaan pari vuorokautta tehohoidossa ja sitten siirretään vuodeosastolle.
Toipumiseni meni hyvin ja kipujaan ei ollut. Olen 59 vuotias ja olin leikkaukseen sopiva ja hyväkuntoinen. Kaikkeahan ei tällä metodilla voi hoitaa….esim sydänsairaat tai diabeetikot ovat sellainen ryhmä. Pääsin kotiin 12 vuorokautta leikkauksen jälkeen. Toipuminen on aika hidasta, ehkä helmikuussa / maaliskuussa alkoivat voimat palailla. Leikkauksen jälkeen lääkäritiimi mietti, aloitetaanko minulle muuta hoitoa ollenkaan, mutta päättivät aloittaa kuitenkin sytostaattihoidon puoleksi vuodeksi ( tänään oli muuten viimeinen tiputuspäivä…..toivotaan ) eli kolmen viikon sykleissä 2 tunnin tiputus jotain Oxsaalipla…..( enpä muista nyt nimeä ) ja kaks viikkoa Cabesitane 500g 6 tbl. päivässä, kolme aamulla , kolme illalla. 24.7 olis lopputarkastus, sitä ennen TT ja verikokeet. Patologin lausunnon mukaan syöpää ei löytynyt kuin umpparin ympäriltä, lähemmäs kolmekymmentä imusolmuketta poistettiin ja kaikki olivat puhtaat. Samoten se vatsassa ollut ” kutu” oli puhdasta. Tää mun syöpä on vaan high grade, eli jonkin moinen uusiutumisriski on olemassa. Low gradessa paranemisprosentti on jotain 70%, joissakin lääketieteellisissä julkaisuissa puhutaan jopa yli 90 % selviämisestä.
Mutta; mitäpä näitä miettimään. Se tulee, mikäli on tullakseen. Olen ihan iloisella ja positiivisella asenteella ollut koko ajan. Tosi joskus tulee sellaisia paskapäivä, että miettii kaikenlaista, mutta onneksi ne hetket eivät kestä kauaa…. Mökillä puuhastelu on kyllä parasta terapiaa!
Niin ja tosta hipecistä vielä: se saattaa olla tulevaisuuden hoitomuoto esim munasarjasyövän hoitoon ( tälläistä puhuttiin Oyssissa) ja mihin muuhun….? Hoidot, lääkkeet ja muu osaaminen kehittyy hurjaa vauhtia. Luotetaan kaikki siihen ja pidetään lippu korkealla! Eli ei kannata pelätä sitä hipec-leikkausta, jos sellainen tulossa. Esim siihen leikkaukseen kuolleisuusprosentti on 0 %. Kivaa kesää kaikille. Päivä kerrallaan …..ja jos joku haluaa kysyä jotain tästä taudista, leikkauksesta, ja MUN suolen toiminnasta, vastaan mielelläni……suoli asiat on jo toisen romaanin aihe 🙂