Keskustelut Forums Yleistä syövästä Avanne Vastaa viestiketjuun: Avanne

#56014
Hanne17
Osallistuja

Helega, voimia sinulle !

Minulla oli päivystyksessä tehty avanne n 9 kk. Hätäleikkauksessa ei avanne täysin onnistunut, halusivat varmasti tehdä matalan, mutta kun avanne oli ”vekissä” ja toinen reuna helposti vetäytyi kun ulostetta tuli, oli avanne vaikeahoitoinen. Voin käyttää vain yksiosaisia sidoksia, ja niitä kului paljon koska ulostetta helposti päätyi pohjalevyn alle. Vaikka sivuvuoto oli pientä, ärsytti pienikin määrä ulostetta ihoa ja jouduin vaihtamaan sidosta 1-2 kertaa päivässä. Yllättävän pitkään ihoni sieti tätä rumbaa, mutta viimeiset pari kuukautta pohjalevyn alainen iho alkoi kuivua, siihen tuli samanlaisia näppylöitä kuin vauvoille vaipan alle. Niinpä avannesidosten vaihdon yhteydessä jouduin penslaamaan ihoa metyleenisinellä.
Sivuvuotojen estämiseksi sain paljon apua avannehoitajalta: minulle testattiin monia sidosmalleja, sain kokeilla tiivistysnauhaa ja ihon ärtyessä tiivistepastalle löytyi vaihtoehto, joka oli myös tiiviimpi. Olin myös yhteydessä sidosvalmistajaan, joka löhetti minulle koekäyttöön tiivisterenkaita, pussiin laitettavaa ”deororantti” jne. Vaikutti siltä, että ratkaisuja eri ongelmiin on todella paljon, mutta onneton avanteeni ei silti ollut kunnolla tiivis. Mutta isoja, muiden edessä tapahtuvia ongelmia minulle ei sattunut, ja suoleni oli myös pääosin hiljainen.
Suurinpana ongelmana pidin yksiosaista sidosta. En tiedä miten muut toimivat, mutta itse en tykännyt siitä, että pussissa oli yhtään suurempi määrä ulostetta. Kaksiosaisesta sidoksesta olisi suhteellisen helposti voinut vaihtaa pussin, putsata pohjalevyn ja olo olisi ollut suht ok. Nyt piti yrittää puristella töhnää pussista pois, onnistui harvoin helposti ja juuri silloin viimeistään tapahtui ohivuoto. Päädyin käyttämään vesisuihkua jonka avulla huuhtelin pussia sisältä päin. Kukaan ei ollut sitä neuvonut, enkä puhunut asuasta kenellekään koska en halunnut asiaa kiellettävän, koska olo tuntui siten siedettävältä.

Tämän jälkeen varmaan sellaiset joilla ei ole avannetta ollut luulevat että elämä oli pilalla. Mutta onneksi ulostetta ei tule koko ajan, liikuin paljon ihmisten ilmoilla, kävin jopa vesijumpassa säännöllisesti. Tavallisessa uimahallissa tosin vain kerran, mutta siihen oli muitakin syitä kuin avanne etten jaksanut uida. Sain avannehoitajalta osoitteen valmistajalle, jolta tilasin uimista varten siistin vyötärön ympäröivän ja avannesidoksen peittävän vaatteen, jota pidin uikkarien alla. Samasta paikasta tilasin käteviä alkkareita, joissa oli tuki sidokselle. Tilasin myös aika ihkun pitsisen ”vyökkeen” jota käytin kun miesystävän kanssa oli herkkiä hetkiä. Tuo pitsijuttu toimi hyvin muiden alusvaatteiden kanssa, ja uskon että sen ansiosta juuri työssä yhteydessä ei avanne häirinnyt. Hermoilin itse miten rakkaani asiaan suhtautuisi mutta turhaan. Rakkaani oli niin iloinen siitä että olin selviämässä vakavasta sairaudesta että ei pitänyt asiaa ollenkaan tärkeänä. Hän tottui asiaan ehkä nopeammin kuin minä, ja iloitsi siitä, että halusin avanteesta ja hoidoista huolimatta hänet lähelleni.

Nyt on tietysti niin, että avanteeni oli tilapäinen ja nyt sulkuleikkauksesta toivuttuani on arkeni helpompaa kuin avanteen kanssa. Toisaalta olen ymmärtänyt, että harvalla avanteenhoito on niin hankalaa kuin minulle, kun leikkaukset yleensä ehditään suunnitella. Lisäksi pysyvän avanteen kanssa on ilmeisesti joskus mahdollista joku huuhtelusysteemi, jolloin huuhtelujen välillä käytetään vain pientä ”proppua”. En tiedä mitkä edellytykset siihen ovat, mutta kuvittelisin että ainakin syövän pitäisi olla hoidettu.

En toki tiedä miten pysyvän avanteen suhteen olisin ajatellut, mutta nytkin aika oli niin pitkä, että minun oli yritettävä elää mahdollisimman normaalisti että jaksaisin. Joka asiassa vaikeinta oli se eka kerta, enkä muista mitään tilannetta, jonka jälkeen olisin päättänyt että tuollaista ei ikinä enää.