Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#56024
Hanne17
Osallistuja

Hei Janne,

tilanteesi on poikkeuksellinen ja voi olla ettei kaikilla ole voimavaroja olla edes netissä. Toisaalta voi olla, että jotkut hakeutuvat sitten mieluummin juuri vertaisryhmiin. Myyn mainitsemien syöpäyhdistysten vertaistoiminnan lisäksi mainitsen niiden kautta haettavat kuntoutuiskurssit, joita olen nähnyt erikseen järjestettävän levinnyttä syöpää sairastaville. Olin itse eräällä temaattisella kurssilla, jossa osa osallustujista sairasti levinnyttä syöpää. ”Sekaryhmässäkin” ryhmädynamiika toimi, osalla oli kumppani mukana. Etukäteen oli minulla mielessä lähinnä kurssin teema, mutta kurssin aikana sain paljon syöpään liityvistä asioista ja vapaista keskuteluista aterioilla. Tuli perspektiiviä ja jotain vaikeasti nimettävää, muistin että en ole yksin.
Mikään toiminta tuskin on pelastusköysi mielenrauhaan, mutta niiden kautta voi syntyä hyviä hetkiä. Kuntoutuskurssilla jonka kävin ei yritetty löytää mitään zeniläistä syöpäkokemusta, tai ainakin niin minä sen koin. Sen sijaan syövän oheen etsittiin keinoja luoda hyvää elämää tässä ja nyt.