Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#56224
Saukko50
Osallistuja

Hei Myy79

Kiva että vastasit minulle. Amerikkalainen Kelly Turner kiinnostui tuosta asiasta ja lähti tutkimaan ja haastattelemaan ihmisiä joiden sairaudessa oli tapahtunut ns. spontaani remissio. Hän erottele kirjassa Syövästä voi selviytyä (Otava 2016) yhdeksan asiaa, jotka näyttivät olleen vaikuttamassa siihen, että syöpää sairastavat toipuivat vastoin odotuksia. Tällaisia piirteitä oli
– muutos ruokavaliossa
– vastuun ottaminen omasta terveydentilasta
– intuition kuunteleminen
– ravintolisien käyttö
– tukahdutettujen tunteiden vapauttaminen
– myönteisten tunteiden kehittäminen
– ympäristön tuen vastaanottaminen
– henkisyyden syventäminen
– elämänhalun vahvistaminen

Hän käsittelee kutakin asiaa yhdessä kirjan luvussa, kertoo sitä koskevista tutkimuksista ja tapaushaastatteluista. Nuo yhdeksän asiaa ovat sisältäneet eri juttuja eri ihmisille. Kirja on minusta ihan tervehenkinen, eikä lupaile mitään mitä ei voi luvata. Hän painottaa että jokainen sairastunut kokee yksilöllisen polkunsa näissa asioissa. Sain kyllä kirjasta hyvää potkua, esim. tuo vastuun ottaminen omasta terveydestä on kyllä jotakin mitä omassa tilanteessaan joutuu miettimään, mitä se minulle on?

Vaatii rohkeutta puhua näistä asioista varsinkin sen takia, että mitään yleistä ratkaisua, ”käypää hoitoa” ei ole. On yksilöllisiä polkuja, inspiraatiota mitä saa muiden kokemuksista, omien kokemusten keräämistä. Ja aina joku voi oikeasti harmistua tai tulla satutetuksi, kun toinen kertoo kokemuksistaan, vaikka toivoenkin että se auttaisi muitakin.

Ajattelen myös, että hyvä jos jostakin noista saa apua vaikka vain parempaan vointiin ja hyvään mielialaan … Minä olen nyt kolme vuotta käynyt aina 9 viikon päästä TT-kuvauksessa, jonka jälkeen lääkäri kertoo, missä mennään. Tiedän että joskus voi tauti harpata kerralla pitkälle. Tämä on vaikuttanut sen, että jos saan jostakin hyvää oloa ja lisää elämää päiviini, niin johan toki sopii … Jos taas saan lisää päiviäkin elämääni, niin hieno juttu. Harvemmin menettää mitään.

Kaikkea hyvää sinulle, ja muille kumppaneille täällä.