Keskustelut Forums Yleistä syövästä Suolistosyöpä Vastaa viestiketjuun: Suolistosyöpä

#61291
Hanne17
Osallistuja

Hei Viuhka3,

Haluan kertoa oman tarinani esimerkkinä siitä, että syöpämatka voi päättyä tervehtymiseen. Minun syöpämatka alkoi elokuun alussa 2016, oma kasvaimeni ja yksi ja ainoa etäpesäke saatiin pois leikkauksella. Tuli tilapäinen avannekin, ja jälkeenpäin 8 krt Xeloda-hoitoa (nykyään ovat jo vähentäneet liitännäishoitojen määrää). Avanne kiinni leikkauksella loppukeväästä, ja terveen paperit, vaikka kaikki ei mennytkään ihan kuin Strömsössä. Leikkaukset olivat isoja ja hoidot raskaita, syööpäajatusten kanssa eläminen pelottavaa, mutta selvisin siitä läheisten ja ystävien avulla. Pyysin ja sain myös keskusteluapua, sain sitä sairaalan kautta. Kävin syöpäyhdistyksen harrastustoiminnassa, se tuntui helpommalta kuin mennä ”terveiden” joukkoon. Ei todellakaan aina ollut voimia lähteä, ja välillä oli ylipäätään pinna tiukalla ja mieli maassa. Helpointa oli jotenkin silloin kuin jaksoin hyväksyä sen, että nyt on näin ja että minun ei tarvitsekaan olla koko ajan vahva ja ”positiivinen”. Aina se ei onnistunut. Ajattelen nyt, että sairaus on yksi elämän suurimmista kärsimyksistä meille useimmille, ei sitä tarvitse vähätellä. Mutta jos on onnekas, kuten meistä nykyään monet ovat, siitä voi selvitä ja elämä jatkuu.

Minä olen yksi näitä onnekkaita, toivuin lähes ilman jälkivaivoja (neuropatia jaloissa vaivaa edelleen mutta vaikuttaa väistyvän). Olen ollut pian puoli vuotta takaisin töissä, ja toivon arkisen olon joskus vielä palaavan. Syöpäaika on yhä niin lähellä, että että tulee pohdittua elämää monelta kannalta. Tahtoisin elämän olevan merkityksellistä, jotenkin syvempää kuin ennen. En tahtoisi tuhlata sitä mitenkään. Ja toisaalta on raskasta koko ajan odottaa tekevänsä vain ”tärkeitä” ja ”aitoja” asioita. Eli syöpään liittyy monenlaisia asioita, ei vain fyysistä kipua ja epämukavuutta, ei edes pelkästään pelkoja ja ahdistusta vaan monenlaista elämää mullistavaa pohdiskelua.

Tämä taitaa mennä jo ohi paljonkin sinun tilanteesta Viuhka, kun elät huolen ja epävarmuuden aikaa, ja hoidot ovat mahdollisesti edessä. Toivon sinulle voimia, hyvää hoitoa ja viisaita ihmisiä ympärillesi.
Hanne